Een kritisch onderdeel van ieder klein bedrijf is het ontwikkelen van een effectief marketingplan.
Grotere bedrijven kunnen enorme hoeveelheden geld steken in het ontwikkelen van hun marketing, maar de meeste kleine bedrijven kunnen zich dat niet veroorloven. De sleutel voor kleinere bedrijven is om uit te vogelen hoe ze het meest waar voor hun geld krijgen, en dat is precies wat Linda en Mike Boyd van het Instant Imprints-merk uit Denver hebben gedaan. Instant Imprints is een Amerikaans franchise, dat schermprints, borduurwerk, borden, en promotionele producten allemaal onder een enkel bedrijf samenvoegt.
De eigenaar Linda, en haar man, Mike, die zich bezigt met de ontwikkeling van het bedrijf, hebben hun marketingplan tot in de puntjes uitgewerkt in de afgelopen vier jaar. Mike Boyd zei dat de sleutel voor het bedenken van een goede strategie hem erin zit om niet te worden geïntimideerd door het marketingproces.
“Jarenlang hebben we de kennis die we niet hebben over dat vakgebied ons laten tegenhouden,” zo vertelt Mike Boyd. “Zodra we niet langer probeerden om ‘marketing’ uit te vogelen, en in plaats daarvan probeerden om dingen te doen die ons zichtbaar maakten voor de mensen die onze klanten wilden worden, begonnen de zaken te lopen.”
Dit zijn de punten waar Boyd en zijn vrouw zich volgens hem op richtten bij het maken van een financieel effectief marketingplan.
Verspil geen tijd aan de dingen waar je niet goed in bent. Volgens Boyd is de eerste stap bij het maken van een succesvolle marketingstrategie om alleen de dingen te implementeren waar je je goed bij voelt. Hij zei bijvoorbeeld dat hij en Linda geen verkopers zijn. En dus, ondanks het feit dat buitenverkoop een favoriete actie is in hun industrie, hebben ze het niet inbegrepen in hun marketingplan. “In plaats daarvan doen we meer van de dingen die we goed en consistent kunnen,” zei Boyd over de toewijzing van hun materialen. Voor hen zijn dat wekelijkse e-mails, directe mails, en pay-per-click-campagnes.
Gebruik promoties zodat de klant zich speciaal voelt. Een manier waarop de Boyds aan hun klanten laten weten dat ze worden gewaardeerd, is het programma genaamd “steal a card”. Iedere keer dat ze een kaartje krijgen van iemand die ze ontmoeten – of het nu een klant is of op een networking-evenement – gaan ze terug naar hun winkel, schrijven ze alle informatie op en veranderen het in een bagagelabel, en sturen ze het terug naar de persoon. Hij zei dat ze er ook een bericht bij doen, over hoe ze suggesties kunnen geven voor nuttige promotionele items – zoals het bagagelabel – die ze kunnen geven aan hun eigen klanten. “Het is een beetje in ons eigen voordeel, maar tegelijkertijd geven we hen een cadeautje,” zei Boyd.
Wees een zakenleider. De Boyds hebben ook gewerkt aan het verwerven van nieuwe klanten door actief te worden in de lokale networking-organisaties, zoals BNI en de kamer van koophandel. “We wisten dat het geen goed plan was om tussen de muren van onze winkel te blijven wachten tot de volgende klant ons vond,” zei Boyd. “Je moet een zakenleider worden binnen je gemeenschap.”
Zeg bedankt. De Boyds proberen ook herhalende klandizie te verwerven door hun klanten altijd te bedanken. Sinds het begin van het bedrijf in 2004 heeft het echtpaar bedankbriefjes gestuurd naar iedere klant, na iedere aankoop. Dit geeft niet alleen een goede indruk af aan de klant, maar het herinnert hen er volgens Boyd ook aan dat ze misschien nog iets anders willen bestellen.
Verander dat wat niet werkt. Naast hun focus op wat ze het beste kunnen, mogen eigenaars van kleine bedrijven volgens Boyd niet bang zijn om aspecten van hun plan te wijzigen als die niet blijken te werken. “Niet al onze tactieken hebben de vier jaar [van het marketingplan] overleefd,” zei Boyd. Hij zei bijvoorbeeld dat ze oorspronkelijk meededen aan een zakelijk Welcome Wagon-programma, dat hen introduceerde aan alle nieuwe bedrijven in hun omgeving. Het hielp hen weliswaar om veel nieuwe mensen te ontmoeten, maar volgens Boyd resulteerde het nooit in daadwerkelijke verkoop. Dus besloten ze het geld niet langer daaraan uit te geven, maar aan een Google Adwords pay-per-click-programma. “We hebben dat soort evolutie doorgemaakt,” zei Boyd.
Uiteindelijk zei Boyd dat hun inspanningen werden beloond. Het echtpaar heeft hun pre-order-verkopen vergroot met meer dan $150 sinds 2012, en heeft iedere maand van 2014 nieuwe verkooprecords gevestigd.
“We hebben een geweldige vaart dit jaar,” zei Boyd.
Kleine bedrijfseigenaren moeten onthouden dat het maken van een marketingplan erom draait om hen zichtbaarder te maken voor degenen die hen nog niet kennen, en om klanten vast te houden na het voltooien van iedere transactie, volgens Boyd. Hij zei dat hun wekelijkse e-mails en bedankprogramma daarom zo succesvol zijn.
“Dat laat echt een indruk achter op de klanten,” zei Boyd. “Ze verwachten niet dat je de dialoog aanhoudt na de verkoop.”