Er is vaak een strijd tussen verkoopteams en marketingteams om te bewijzen wie het meest waardevol is. Maar de marketing en verkoop zijn het effectiefst en krachtigst wanneer ze hun inspanningen combineren. Tijdens een recent onderzoek werd ontdekt dat bijna 60% van de verkoopcyclus afgerond was voordat prospects met een verkoper gesproken hadden. Dat betekent dat de marketing nu meer dan ooit een integraal onderdeel van het verkoopproces is geworden om betere leads te genereren.
Hieronder zullen we een aantal tips geven om de verkoop- en marketingteams te helpen op een nuttige manier met elkaar om te gaan en dat zodoende zowel zakelijke doelstellingen als marketing KPI’s behaald worden.
Tips voor betere leads – Communiceer goed en vaak
Een van de grootste oorzaken dat afdelingen niet op één lijn zitten, is onvoldoende communicatie. Een aantal simpele manieren om te beginnen met vaker samenwerken, zijn onder andere:
- Spreek maandelijks af om de kwaliteit van de leads te bespreken.
- Moedig het verkoopteam aan om vragen, feedback en verzoeken die ze van prospects ontvangen te delen en gebruik die informatie voor marketing initiatieven.
- Laat het marketingteam (stil) deelnemen aan een aantal verkoopgesprekken. Mogelijk ontdekken ze iets dat ze voorheen niet overwogen hadden.
Tips voor betere leads – Stel doelen en doelstellingen vast en sluit ze op elkaar aan
Teams die onafhankelijk werken hebben een veel kleinere kans om succesvol te worden. Werk in plaats daarvan samen om zakelijke doelstellingen aan te sluiten op marketing doelen en bepaal een vast setje manieren en criteria die gebruikt worden om te rapporteren.
Tips voor betere leads – Optimaliseer voor het verkoopproces van klanten
Digitale marketing kan een erg handige tool zijn om klanten door het verkoopproces te bewegen. De kopers van vandaag zijn erg slim en spenderen een hoop tijd aan het zelf opleiden op het internet. Om aan hun behoeften te voldoen, moeten marketeers geïntegreerde digitale strategieën creëren voor de volgende fases:
- Aantrekken: Deze tactieken en onderwerpen zullen de prospect aantrekken.
- Betrekken: Hier zal je beginnen om geloofwaardigheid en loyaliteit op te bouwen.
- Omzetten: Wanneer de behoefte er is, dan zal je er klaar voor zijn.
Alhoewel je een strategie wilt creëren die goed geoptimaliseerd is voor zoekmachines, zou je eerste prioriteit altijd het optimaliseren voor klanten moeten zijn, zodat je betere leads kan krijgen.
Tips voor betere leads – Verzamel, analyseer en onderneem stappen op basis van data
De waarheid is dat data niet liegt. Het kan erg makkelijk voor verkoop- en marketingteams zijn om een vooroordeel te hebben over een bepaald proces, onderwerp of initiatief. Als beide teams op dezelfde data vertrouwen, dan zal dit barrières verwijderen die mogelijk frictie kunnen veroorzaken.
Kijk de data na als een team en bepaal:
- Hebben de marketinginitiatieven een conversie gecreëerd?
- Welke weg leggen prospects af om contact op te nemen?
- Welke tactieken en strategieën werken goed en welke moeten aangepast worden?
Tips voor betere leads – Creëer gelijke verantwoordelijkheid
Verkoopteams krijgen vaak verkoopdoelstellingen voor succes en ook criteria die elke maand behaald moeten worden. Het marketingteam zou ook een bepaalde standaard aan moeten houden en doelen voor groei moeten hebben. Wanneer de twee teams samenwerken, zullen ze beide beter geïnformeerd zijn en een grotere kans op succes hebben.
Tips voor betere leads – Koester leads
De hoeveelheid inspanning die marketing- en verkoopafdelingen leveren om betere leads te creëren is niet gering. Maar wat doe je echter om deze leads te koesteren zodra ze op een of andere manier overstag zijn gegaan (nieuwsbrieven, gratis downloads, contactformulier, etc.)?
Zorg er altijd voor dat je weet wat je hoopt te bereiken voordat je met digitale marketing start. Dit zal alle partijen helpen om te begrijpen wat er verwacht wordt en ook welke zakelijke doelstellingen deze campagnes ondersteunen.
Tips voor betere leads – Zorg voor versterkingen
Soms heb je niet het personeel of de expertise in huis om de verkoop en marketing opstelling te voltooien. Aarzel wanneer dit gebeurt niet om contact met een gerenommeerd marketingbureau op te nemen. Zodoende kan geholpen worden om een geïntegreerde digitale marketing strategie te ontwikkelen, die op één lijn staat met zakelijke doelstellingen en marketing KPI’s.
Alhoewel we in dit artikel redelijk kort en bondig zijn geweest, hopen we dat het je helpt te begrijpen waarom de verkoop en marketing op één lijn moeten staan en hoe de zakelijke doelstellingen en betere leads hier uiteindelijk door beïnvloedt worden. Wat is volgens jou als verkoop- of marketingpersoon het grootste voordeel om op één lijn te zitten met je tegenhangers?