Nu 2015 bijna voorbij is, wordt het tijd om na te denken over wat de markt van online advertenties volgend jaar te bieden heeft. Marketeers met zowel grote als kleine budgetten zijn vaak onzeker over welke investeringen het meeste op zullen leveren.
Om je te helpen informeren over de opties die beschikbaar zijn, zullen we een serie voorspellingsartikelen schrijven over de verschillende gebieden van online advertenties. We beginnen de serie met een artikel boordevol voorspellingen voor volgend jaar over betaalde online advertenties. Hieronder zullen we de belangrijkste onderwerpen bespreken die steeds populairder worden en die dat volgend jaar ook zullen blijven.
Social media advertenties
Er wordt voor 2016 verwacht dat men $29,9 miljard dollar spendeert aan social media advertenties, wat een verhoging van 69% ten opzichte van 2014. De cijfers voor 2015 zijn nog niet bekend, maar de verwachting was dat social media handel een omzet van $30 miljard zou halen in 2015, wat een verhoging van 50% ten opzichte van 2014.
Social media advertenties hebben veel voordelen voor zowel B2B als B2C adverteerders. We kunnen in 2016 allemaal verwachten dat er meer kansen op het gebied van advertentieformaten op alle platformen naar voren zullen komen. Van Spapchat zijn ‘twee cent video-advertenties’, Pinterest zijn ‘op beweging gebaseerde advertenties’, Twitter zijn ‘gepromoveerde momenten’ tot Facebook zijn ‘dynamische productadvertenties’. Elk platform doet er alles aan om zoveel mogelijk geld te verdienen en de race is nog maar net begonnen.
Dit betekent meer kansen, wat vaak tot verwarring kan leiden. Een van de grootste uitdagingen voor marketeers, is proberen uit te vinden welke social media advertentie het beste past bij hun business. Het budget zal nog steeds een erg belangrijke factor zijn om te bepalen welke social media platformen het meest logisch zijn. Social media websites zoals Snapchat zijn erg populair voor online advertenties, maar de toegangsprijs is enorm hoog. We verwachten dat wanneer de competitie voor advertentie euro’s heviger wordt, de kostbarrières van sommige platformen zullen dalen en meer toegankelijk worden.
Alhoewel social media als een verkoopkanaal steeds groter wordt, zien we ook een vergelijkbare groei op het gebied van het genereren en koesteren van leads. Sommige bedrijven hebben de laatste paar jaar versterkende advertentieprogramma’s op verschillende kanalen laten draaien en resultaten worden steeds beter. Als je nieuws hebt, dan zijn online advertenties op social media je beste keuze.
Video-advertenties
Men verwacht dat 74% van het internetverkeer in 2017 video zal zijn. Bedrijven zouden in 2016 moeten beginnen met het maken van meer online advertenties in video’s. Hierbij maakt het niet of ze video’s willen promoten via standaard advertenties op Instagram of Vine of in-stream/in-display video-advertenties op YouTube. Verschillende marketingbedrijven zien al dat hun klanten meer beginnen te spenderen aan video-advertenties in plaats van standaard advertenties en dit is een trend die alleen maar zal blijven groeien.
Video’s zijn soms echter best lastig voor marketeers. Niet alle video’s zijn hetzelfde en het creëren van een video kan een aantal unieke uitdagingen creëren (vooral voor B2B bedrijven). Video is een relatief jong kanaal en het publiek ook. Verscheidene marketingbedrijven laten weten dat hun klanten video’s maken waar ze van denken dat ze uitstekend zijn voor YouTube, maar dat ze uiteindelijk teleurgesteld zijn wat het oplevert. Voor B2B adverteerders wordt het tijd om de big data te gebruiken.
Micro advertenties
Op account of persona gebaseerde marketing maakt het makkelijker om de doelgroep te bereiken. Alle primaire platformen hebben hun doelgroep opties dit jaar uitgebreid, wat fantastisch is. Verscheidene marketingbureaus zien echter dat hun klanten steeds meer Demand-Side Platform (DSP) en automatisering omarmen. Van Native DSP’s, zoals Taboola tot oude standby’s, zoals Rocket Fuel en de opkomende Account-Based Marketing (ABM) platformen, zoals Terminus en Marketo worden steeds populairder. Micro marketing heeft echter micro content nodig om succesvol te zijn.
Vooral voor B2B’s zullen we zien dat steeds meer advertentie euro’s geïnvesteerd worden in big data en DSP’s die content naar specifieke persona sturen. Zonder een goede marketingstrategie voor content en content uitvoering, worden deze euro’s echter verspild.
Verwacht in 2016 meer te spenderen aan specifiekere doelgroepen en automatisering, maar zorg er altijd voor dat je de content hebt, zodat het het waard is en je geen euro’s verkwist.
Keywords en integratie
Zo af en toe horen we wel eens iemand zeggen dat keywords ‘dood’ zijn. AdWords heeft echter zijn dynamische zoekmogelijkheden uitgebreid en als het belangrijk is voor hun, dan zullen er zeker meer volgen.
Dynamisch zoeken wordt steeds minder giswerk en meer voorspelbaar met betere indexeringen en nieuwe subcategorieën. Dynamisch zoeken vereist een technisch goed gestructureerde website en zeer kwalitatieve content.
Alle marketeers zouden integratie in de gaten moeten houden, maar het lijkt er op dat Google ons begint te forceren. Aangezien Google 65% van de zoekaandelen in bezit heeft, wordt het tijd om ervoor te zorgen dat je een geïntegreerde digitale marketing strategie loslaat.
Wat zijn jou verwachtingen voor betaalde online advertenties voor 2016?
Wij verwachten dat social media en video-advertenties, doelgroep bepaling en een geïntegreerde strategie, essentiële onderdelen zullen zijn van een succesvolle betaalde advertentie strategie in 2016. Wat zijn jou verwachtingen van online advertenties voor volgend jaar en waar ben je het meest enthousiast over om volgend jaar te ontdekken?